Promocja czy przestrzeganie przed alkoholizmem?

Kampanie społeczne, które co rusz pojawiają się na bilboardach bardzo często poruszają temat alkoholizmu w naszym kraju. Przykładem były edycje akcji „Alkohol to odpowiedzialność. Pij rozważnie”, która w odróżnieniu od innych, nakłania do rozsądnego picia. Jej celem nie było rygorystyczne zakazywania picia alkoholu, a przekonanie społeczeństwa, że można to robić rozumnie. Wielu specjalistów podchodziło sceptycznie do tego pomysłu, lecz trudno było zaprzeczyć np. słuszności zjedzenia czy wypicia wody po spożytym alkoholu.

Kampanie dla młodych ludzi

Także osoby młode mają coraz większy problem z nadużywaniem alkoholu. Kampania „Anonimowy przyjaciel alkoholik” była skierowana właśnie do tej grupy. Nastolatkowie są niezwykle podatni na używki wszelkiego rodzaju. Zwłaszcza alkohol, który jest bardziej dostępny niż inne zaczyna dotyczyć coraz to młodszych osób. Jak widać, sposób na zakup piwa czy wódki przez osobę niepełnoletnią nadal istnieje mimo wprowadzonych obostrzeń prawnych.

Problem pijanych kierowców

Wysokie mandaty czy możliwość odebrania prawa jazdy w żaden sposób nie wyeliminowały spożywania alkoholu wśród kierowców. Nadal mamy do czynienia z wysokim odsetkiem kolizji, wypadków śmiertelnych spowodowanych przez osoby zasiadające za kółko po wypiciu kilku piw. Wpływ etanolu na organizm przede wszystkim osłabia koordynację ruchów, szybkość reakcji. Osłabienie ludzkiego ciała w ten sposób zwiększa ryzyko zaistnienia niebezpieczeństwa dla wszystkich uczestników ruchu drogowego.

Popijające mamy

Ciąża to stan, w którym spożywanie alkoholu nawet w najmniejszych ilościach może spowodować trwałe uszkodzenia płodu. Niepokojący jest stan, że kobiety w ciąży coraz częściej sięgają po kieliszek. W Polsce co roku rodzi się około 9 tysięcy dzieci, które cierpią na zaburzenia rozwojowe spowodowane krążącym po ich młodym organizmie alkoholu. Etanol stanowi jedną z trzech głównych przyczyn uszkodzeń płodu w naszym kraju.